Czy da się poświęcić mniej czasu na kontrolę osiągając lepsze rezultaty?

Opublikowane przez admin w dniu

Jak już wspomniałam we wcześniejszym artykule „sercem” aplikacji Intaco są checklisty, na podstawie których przeprowadzamy kontrolę w banku. Dlaczego ułatwiają one kontrolę i sprawiają, że jest ona rzetelnie przeprowadzona?

Zalet stosowania list kontrolnych jest wiele i chcąc je wszystkie omówić, sprawiłabym, że nikt nie dotarłby do końca artykułu 😉bo nie podejrzewam, że wśród czytelników są osoby, które przedkładają beletrystykę o listach kontrolnych nad ulubioną powieść czytaną do poduszki 😊. Skupię się zatem tylko na tych zaletach, które mają bezpośrednie przełożenie w kontroli wewnętrznej w bankach. 

Zapewne masz dużo rzeczy na głowie. Często musisz robić kilka rzeczy na raz. Ciągle ktoś lub coś odrywa Cię od kontroli, którą właśnie wykonujesz. To właśnie listy kontrolne rozwiązują nam te problemy, bo dzięki nim znacząco optymalizujemy kolejność działań, jakie musimy wykonać. Nie „skaczemy” po zagadnieniach, nie powracamy do tematów, które już analizowaliśmy, a dodatkowo nigdy nie pominiemy żadnego aspektu kontroli nawet, jak ktoś lub coś wytrąci nas ze skupienia. Możemy spokojnie wrócić do wcześniejszych czynności mając wiedzę, co już zostało zrobione a co jeszcze przed nami.

A może jesteś specem od kontroli i wszystko jest na Twojej głowie? Tylko Ty wiesz, jak należy przeprowadzić rzetelnie kontrolę w banku? Podczas Twojej nieobecności, kontrole nie są przeprowadzane, bo nikt nie posiada Twojej wiedzy? Jak odpowiedziałeś sobie na te pytania TAK, to spójrz na to trochę inaczej. Po pierwsze, przeprowadzając kontrolę na podstawie checklisty duże zagadnienia dzielisz na pojedyncze proste pytania, na które należy odpowiedzieć TAK, NIE lub NIE DOTYCZY. Wówczas każdy pracownik może przeprowadzić taką kontrolę. Dodatkowo w aplikacji Intaco ma wskazówkę, gdzie szukać informacji, żeby móc odpowiedzieć na dane pytanie. Możesz być wtedy spokojny, że kontrola przeprowadzona pod Twoją nieobecność, będzie tak samo rzetelnie wykonana. Prawdopodobnie właśnie sobie uświadomiłeś, że znacząco może to przyspieszyć proces wdrażania nowych pracowników, którzy taką kontrolę będą wykonywać. Nie trzeba przekazywać ustnie całej tajemnej wiedzy, co i jak kontrolować, na co zwracać uwagę, co jest najistotniejsze w danym obszarze itd. itp. A jeszcze pomnóżmy to przez ilość obszarów, jakie są w banku objęte kontrolą wewnętrzną. Wynik? Ilość wiedzy do przekazania – ogromna i dodatkowo znacząca odpowiedzialność, biorąc pod uwagę rolę kontroli wewnętrznej w banku. A teraz wyobraź sobie taką sytuację, że nowy pracownik dostaje wszystko „na tacy”, bez względu na dziedzinę jaką podejmuje się skontrolować, a jego zadanie sprowadza się do udzielania odpowiedzi na proste pytanie. 

Jeszcze jedną istotną zaletą list kontrolnych jest mierzalność wyników takiej kontroli i możliwość ich porównywania… ale o tym w kolejnym artykule.

Kategorie: Blog